• 31 maart 2010

    Scharrig
    Een woord dat eens genoemd is en blijft rond suizen in mijn gedachten
    Scharrig als synoniem onverzorgd of onaf ???
    Nee Niet in mijn beleving
    Scharrig is iets anders nl Alles wat buiten de essentie staat
    De functie van het onderwerp en de keus van het ontwerp, ook voor mijn kunst
    Het heeft ook alles te maken waarvoor het gedaan is en vooral voor hoelang het gedaan is
    Moet iets een mensenleven of veel langer meegaan of is het tijdelijk voor zeg 10 jaar of voor een paar maanden
    Wat moet het insluiten of beschermen
    Binnen een scharrige omgeving past dat ene ding ,het kunstvoorwerp ,juist zo goed
    In de thematiek waarbij ik de vraag stel waarom de hutjes in de townships of de krotten wijken all over the world in stand gehouden wordt speelt scharrigheid een grote rol
    Naast dat de noodzakelijke middelen ontbreken om anders wellicht beter te doen speelt ook de functie van de of het krot een rol Het leven speelt zich niet thuis af maar buiten
    In ons landje is het huis het belangrijkste groter mooier beter etc etc
    Materialen als rvs hardhout op maat gemaakte keukens badkamers wat is de functie ervan
    De oude opa was blij dat hij een deur kon herstellen in zijn leven Wij moeten 3 tot 4 keer het huis verkopen en renoveren zonder de essentie ervan onder ogen te zien
    De schone schijn domineert ons leven
    Hierdoor komt er ook een ander facet om de hoek kijken nl het referentiekader wat bij de scharrigheid hoort Als je nooit die super de luxe woning gezien heb dan heb je er ook geen behoefte aan om dat te realiseren
    We kunnen er op twee manieren naar kijken
    -In een scharrige omgeving val iets moois direct op
    -Het mooie wordt door de scharrige omgeving minder mooi en wordt van zelf weer scharrig
    Of we kunnen stellen
    -In een super de luxe omgeving brengt iets scharrigs ons weer terug naar de essentie van het leven en ons zijn
    Deze overpeinzing brengt mij bij de kunst ,meer specifiek mijn kunst
    Maak ik mijn werk bewust scharrig Nee
    Mijn werk en daar heb ik al veel over geschreven maak ik omdat het moet Iets gebeurt en dat verwerk ik middels mijn schilderen Ik verwerk dat en zeg er dus niets mee
    Probeer alleen anderen ook te confronteren met dat probleem en er ook over na te denken
    Veel heb ik gezegd dat als de kwast klaar is het werk klaar is en ik er niets meer mee heb behalve dat ik nu geleerd heb te archiveren en voor me zelf er een herinnering aan te koppellen waardoor het waard is bewaard te worden
    Is mijn stijl scharrig en ben ik in wezen zelf scharrig
    Ja ik denk dat daar een kern van waarheid in zit
    Ik geef niets om uiterlijke schijn en vertoon Gerust scheer ik me 5 dagen niet
    Makkelijk trek ik mijn oude verf kleren aan Schoenenpoetsen doe ik hoegenaamd niet en zo zijn er vele andere zaken te noemen
    Ben ik daarom minder als mens Ik denk het niet Omdat ik veel te vertellen heb
    Als Scharrig de invulling krijgt van gehaast ondoordacht te snel te veel te ongeduldig te onzorgvuldig dan komt scharrigheid dicht in de buurt bij mijn Zijn
    Echter er is dan in mijn scharrigheid een disonant Ik heb wel veel zelfreflectie Mijn kunst die ik elke dag bedrijf is het proces van zelfreflectie of meditatie waar het bij echte scharrigheid vaak aan ontbreekt
    Ik ervaar die scharrigheid veel meer als een Geuzennaam
    Mijn kunst is immers veel meer dan een plaatje of een stukje decoratie
    Mijn kunst is meditatief roept op tot zelfreflectie en nadenken
    Een ieder zou dit willen hebben of moeten willen hebben
    Mooi is in feite onbelangrijk De enige concessie die ik doe is een harmonie in kleur en compositie te bewerkstelligen zodat je van het beeld kan weg kijken er afstand van kan nemen Je kan stellen als je het beeld bekeken en verwerkt heb het overbodig geworden is
    De herinnering van het geziene licht is echter weer waard om vast gehouden te worden
    Zo dient mijn kunst als en boek
    Gelezen maar zo af en toe waard om herpakt te worden ,te lezen of te citeren
    Robert dank voor je woord Scharrigheid
    Ik ben er weer dagen mee bezig geweest
    En weer een stapje dichter bij mijn zijn gekomen


     

    Lees meer >> | 419 keer bekeken

  • de ouverture

    5 juni 2009

     

    Na het behalen van mijn bachelor papiertje in Gent (KunstAcademie schilderen) ben ik eens rond gaan vragen en vooral kijken en denken wat ik met mijn werk aan moet.
     
    Natuurlijk schrijf je je in bij het CBK, ga je meedoen met de Zeeuwse kunstkring en doe je gekke dingen zoals exposeren in cafe’s en ziekenhuizen.
     
    Maar:
    Het gaat bij mij toch hoofdzakelijk om het maakproces, het scheppen of creëren.
    Als het werk af is heb ik mijn kick gehad. Het restproduct is het schilderij, beeld of installatie.
    Ik heb het ondertussen ook wel afgeleerd dat ik hele verhalen met mijn schilderijen wil vertellen en het gezever van een dialoog met de kijker opbouwen is natuurlijk ook bull shit.
    De kijker communiceert met zichzelf en het enige wat ik daar aan kan doen is hem een beeld geven waardoor de communicatie op gang komt.
    Maar of die kijker daar op zit te wachten, weet ik niet.
    Ook het oproepen van emotie bij de kijker is de grootste kul. Emotie is herkenning en ervaar je achteraf.
     
    Ik ben een beetje controversieel, denk ik. Kan en mag dat ook zijn. Ik hoef immers niet van mijn kunst te leven. Op mijn website www.willembehr.nl en www.willembehr.exto.nl kan je er meer over lezen.
     
    Ik heb nog wel geprobeerd om via galerieën mijn werk aan het grote publiek te laten zien.
    Het komt er echter gewoon op neer dat er niemand op willem behr zit te wachten .
    Doodeenvoudig omdat er veel te veel zogenaamde kunstenaars zijn .
    En de verwachtingswaarde van een beginnende kunstenaar van 56 jaar niet zo groot is .
    En er gewoon te veel galerieën zijn. Velen met een groot hobby gehalte.
    En als laatste dat het publiek voor kunst niet echt zeeuws is.
     
    En die laatste 2 ergeren me .Mijn antwoord hierop
    Ik open dus ook een galerie
    Maar wel een met een duidelijk doel voor ogen .
    Een galerie die toegankelijk is voor academisch afgestudeerde kunstenaars die ik wil begeleiden naar de professionaliteit .Op de huidige academies is daar immers geen enkele aandacht aan besteed .Wel psychologie maar geen marketing .Wel de 4 poetica’s maar geen persoonlijke pr
     
    Maar bovenal wil ik de mensen laten kennismaken met de diversiteit van de hedendaagse kunst .Zeeuws Vlaanderen is daarin uniek Kunst opleidingen in Gent en Antwerpen zijn fundamenteel anders dan Breda Tilburg en Breda Maar ook de DKO ’s in Knokke ,maldegem Eeklo St NIclaas zijn uniek te noemen voor de rest van Nederland
    Tijdens deze zomerexpositie maar ook in alle andere exposities wil ik de uitersten laten zien
    ik hoop zo het oordeel en de kunstbeleving van de kijkers milder te maken
    Het is onmogelijk dat men bij het zien van een van mijn expositie alles mooi vind dan zou ik gefaald hebben Wel moet men beseffen dat alles wat te zien is kunst is En dat men na moet denken waarom iets wel of niet “mooi is
    In de zomer zal ik me richten op de toerist die de Zeeuwse kunstenaar te zien krijgt
    In de winter richt ik me op de lokale bewoner die opeens verschillende uitingen van kunst te zien krijgt En als het goed is daardoor verward wordt en er over gaat nadenken en zo een hoger (kunst)besef ontwikkeld
    Wellicht een soort ontwikkelingswerk.
     
    Enfin tot zover mijn drijfveer en motivatie en wat dies meer zij
     
    Nu de galerie
     
    Ik heb er de naam de Ouverture aan gegeven
    Waarom?
    Ouverture betekent letterlijk opening Het moet de ogen openen van de toeschouwer
    Het moet tevens de start zijn van de afgestudeerde kunstenaar en ook zijn ogen openen
    Ouverture is ook het zelfstandig stuk dat vooraf gaat aan een cultureel evenement waarin alle elementen van dat evenement verwerkt zitten .De aankomende kunstenaar laat hier alles zien waar hij mee bezig is Het oeuvre is nog niet vastomlijnd en heeft zich nog niet volledig gevormd maar juist dat moet een expositie in de Ouverture zo spannend maken
    De galerie is open donderdag tot zondag van 13.00 tot 1700
    Het atelier van mij, wat achter de galerie gevestigd is geeft op de woensdagen en donderdagen workshops
     
    De tentoonstelling
    Mijn woonomgeving,uw vakantiegevoel
    Opening door wethoudster Le Roi 3 juli 2009 om 20.00
    De titel is bewust gekozen om de toerist uit te dagen, nieuwsgierig te maken om naast het genieten van zon, strand en achterland ook eens een bezoek te brengen aan deze zomerexpositie en te kijken naar de werken van Glenn Priester, Ben Scherbeijn, Sia Braakman, Martin Wink en Willem Behr.
    Glenn maakt prachtige objecten met lood en andere materialen.
    Sia maakt keramiek objecten en mooie kleurrijke schilderijen.
    Ben is meer van de Natuur en zijn [materie-]schilderijen stralen een aparte sfeer van rust en ruimte uit.
    Martin is ook een observator van de natuur en maakt daar prachtige tekeningen bij.
    En Willem tenslotte maakt emotievolle schilderijen, vooral portretten en landschappen (nieuw!) en loden en keramieken beelden over Sjakie en Sjaan.
     
     
    De zomer expositie 2009 in de Ouverture laat hedendaagse moderne kunst zien. Er worden schilderijen, beelden, tekeningen en objecten tentoongesteld.
    De wisselwerking en de bewust gezochte confrontatie tussen stijlen en individuele benaderingswijzen van de kunstenaars, over het gekozen thema, geven een interessant en intrigerend beeld met wat de Zeeuws Vlaamse professionele kunstenaar zoal bezig is.
     
    Kunst is, zo zal blijken, niet iets vast omkaderd, maar heeft een enorme diversiteit en uitstraling. Het verwart, emotioneert, stoot af, trekt aan en bekoort; kortom het doet iets met u en dat is kunst pur sang.
     
    De tentoonstelling beslaat 3 ruimtes
    De binnenkomst
    In deze ruimte van 4x6 worden wat werken getoond die nog redelijk aan het verwachtingspatroon van de bezoeker voldoen
    Willem Behr heeft hoewel hij dwars is van verwachtingen en commercieel schilderen toch speciaal hiervoor wat olieverf doeken gemaakt
     
    De tussenruimte afm 3x6 meter hier begint langzaam iets te gebeuren met de toeschouwer het wordt anders er komen boodschappen op hen af  Hij wordt nieuwsgierig
     
    De grote zaal afm 13x8 wordt middels een los staand kruis gesplits in 4 kamers
    Hier wordt het echt verwarrend
    Iedere kunstenaar krijgt een hoek toegewezen dus een wandopervlak van 6.5 en 4 meter
    De wanden van het kruis tonen geheel ander werk van de andere exposanten  
     
    Als de bezoeker terugloopt en de inkomstruimte herbetreed zal hij met andere ogen naar de landschapjes strandtafereeltjes kijken dan bij binnenkomst.
     
    Tot zover de woorden
    Beelden zullen hopelijk meer en duidelijker spreken.
    Mocht je graag een persoonlijk gesprek hebben, dan neem ik daar graag de tijd voor.
    Sterker nog, ik zou dat zeer op prijs stellen.
    Bij deze nodig ik je uit eens langs te komen.
     
    Met vriendelijke groeten,
    Tot ziens,
    Willem Behr,
    Galerie de Ouverture
    Mariastraat 42 c
    4506 AH Cadzand [-dorp]
    tel 0117 420273
     

    Lees meer >> | 2671 keer bekeken

  • wil ik dit wel

    8 mei 2009

     

    Zzaterdag was ik op een zg kunstmarkt in Oostende
    Ik heb me dus mooi bij de balen laten nemen want het was gewoon een straatbraderie
    En het kunstgedeelte bestond uit een 5 tal kunstenaars
    Als ik het aangeboden werk dan analyseer wil ik daar dus niet bij horen
    En het rare is dan dat er toch door 3 mensen verkocht is
    1 werk van € 850 weliswaar een groot werk maar het was rood en daar is dan alles mee gezegd
    1 werk was een nimf uit de zee en daar wordt je ook dood mee gegooid in de hedendaagse papierwinkels
    Toch moet ik eerlijk zijn ik had ook commercieel werk mee
    En de reacties waren o wat schoon en mooi
    Terwijl ik dus echt de intentie had te verkopen kwam ik niet eens tot het prijskaartje
    De eerste op de rij was een oude man van zeg naar 80 jaar
    Zeer bewonderwaardig werkt hij met het paletmes en  super felle kleuren
    De tweede een broodschilder
    Om wat voor reden dan ook .Ik mag haar niet .Ze iserg op ikke gesteld en maakt in mijn ogen zeer slecht maar waarschijnlijk zeer commercieel werk
    De derde man idem dito storend voind ik dat hij bij de klanten en in de gesprekken zwaar ktitiek levert  op de galerie houder
    De 4dfe een popiejopie uit de lokale kringen de getapte boy die dus de nimphen en de strand gezichtjes maakte
    De laatste in de tent de man die beurzen organiseert en afschuwelijk werk maakt van toscaanse troep afschuwelijke kitsch .
    Dan was er nog een vrouwtje die muziekbladen plakte en met bister bewerkte en daareen bruine rand omzete met wat lijnen endraden
    Als dat de kunst is dan pas ik dus
     
    Wat blijft is de spagaat Tussen het heerlijk bezig zijn in je atelier en het  zoprgen voor brood op de plank
    Als ik echt jong en beginnend was dan zxou ik nu echt aan de geeuwhonger liggen
    ik zou echt gedwongen worden een job er bij te nemen
    En er is niemand op school of waar dan ook die iets zinnigs kan zeggen hoe zo jongeling aan de bak kan komen .
    laat staan een oude bok zoals ik
     
    en zo zijn we weer bij het Sjakie gedrag of denken
    valt me trouwens op dat ik dat zelfde gedrag bemerk bij deze site's van Exto .Ook hier werken ze met een ranking en een scorebord
     
     

    Lees meer >> | 775 keer bekeken

  • 4 mei 2009

    Het is nu dus 4 mei 2009

    ik ben volop aan het werk met de Sjakie en neele expositie

    in vorige bijlages heb ik over het ontstaan van Sjakie vertelt en de diepere grondgedachte Nu wordt ik er bijna gek van Overal zitten de Sjakies Op verjaardagen hoor je zoveel gekanker en gezaag en als je dan vraagt waarom doe je er niets mee dan kijken ze alsof de wereld in de fik staat

    Dat is immers niet de bedoeling nee het kritiek leveren dat is leuk

    ook op de televisie zie je het Sjakie gedrag zowel bij de voertbal als bij de X factor ipv met respect te spreken over geleverde prestatie en vanuit een positivisme praten over verbeterpunten is natuurlijk niets leuker dan het op de man te spelen Een supersjaak is dan Hugo Borst de redacteur van het AD maar we maken ons er zelf ook schuldig aan denk maar eens aan de Xfactor Hoe durven wij daar een oordeel over te vormen van goed of slecht terwijl we zelf lui in onze stoel zitten Ik ga nog een stukje verder Hoe durven wij zondags in de kerk te praten over zonde Welk criteria hebben wij dan ons eigen leven of dat van iemand andersKortom het Sjakie verhaal gaat verder en verder .En dat is moeilijk want net als het sjakie project steeds dieper snijdt in mijn beleving is natuurlijk dit project een rechtstreeks vervolg op het kijken en bekeken worden.Ik zal als kunstenaar  kex

     

    Lees meer >> | 635 keer bekeken

  • CBK-Zeeland

    26 februari 2009

    de dirigent    olieverf  op  doek    willem behr

    Ik had beloofd snel terug te komen en belofte maakt schuld
    Maar er is een aanleiding voor
    Als professioneel ,wat dat ook wil zeggen ,moet je je in de markt plaatsen dat is hiervoor besproken
    Als kunstenaar doe je daar allles voor
    Enige tijd geleden heb ik me aangemald bij het CBK Zeeland
     
    2 keer per jaar oordeelt een ballotage commissie over je werk
    En na 4 maanden wachten en lange lijsten met vragen in gevuld te hebben kwam gisteren de uitslag binnen
    Ik ben toegelaten !
    Als er iemand in Zeeland een kunstwerk wil laten maken of ik ga het beter zeggen Als er iemand in de wereld een kunstwerk door een Zeeuwse kunstenaar wil laten maken dan klikt hij of zij natuurlijk op de website van het CBK Zeeland en dan kom ik er zomaar uitrollen
    Oke je moet dan nog wel wat moeite doen maar relatief simpel ontmoeten wij elkaar
    Met dat natuurlijk ligt er een cynisch tintje in dit verhaal
    Wat ik aangeef is dat er zoveel meer te doen is dan alleen creatief bezig te zijn
    Vandaag heel de dag bezig geweest met foto’s te maken van mijn ontwerp van Sjakie in het park als voorontwerp van een wedstrijd in Goes
    Gisteren heel de dag in de weer geweest met photoshoppen  om de beeldjes goed op beeld in Eindhoven te krijgen
    Eergisteren het ontwerp gemaakt voor het beeld van Goes
    Maar eerst wel even naar Goes geweest om de sfeer te proeven 
    ondertussen ben je ook thuis bezig met het isoleren van het dak en de voorbereidingen van een nieuwe keuken
    Er blijft totaal geen tijd over
    de dag voor eergisteren:ik had een afspraak met de drukkerij /uitgeverij gemaakt
    en nu blijkt gewoon wart er allemaal komt kijken bij het inrichten van een tentoonstelling en openstelling van je atelier gedurende de zomer en toeristenmaanden
    aan pr en ondersteunende publiciteit komt er gewoon een kostenplaatje van € 700 
    Dat is dan alleen redactioneel en als compensatie een advertentie in 1 blad
    weliswaar volstaat dat blad maar toch het is een noodzakelijke kostenpost
    vervolgens komt dan de vernissage en de uitnodigingen en de rest van de poespas
    en daar moet ik over nadenken ik bedoel wat behelst die poespas
    kortom druk druk en nogeens druk
    maar creatief ho maar
    morgen ga ik het ergste doen wat ik ooit gedaan heb
    ik ga de gemeente in met mijn fototoestel
    ik ga inspiratie jagen   
    een kop olieverf op doek  willem behr

    Lees meer >> | 1391 keer bekeken

  • de dode schilderkunst ???

    31 december 2008

     

     
    Kasklezingen jaargang 2007 – 2008
     
    - “Waarom schilderen wij nog?” -
     

     
     
     
     
     
     


     

                                                     
     
     
    1. Voorwoord
        
     
    De bijgewoonde kasklezingen van de jaargang 2007 – 2008 zijn:
     
    • “If I can’t dance I don’t wanna be part of your revolution”: de invloed van het feminisme in de kunst.
    • Ludwig Vandevelde, docent Beeldhouwen aan Kask: in kader van ‘Tussen lichaam en geest’.
    • Engelstalige lezing gegeven door de vooraanstaande Zweedse kunsthistorica en curator Gertrud Sandqvistover de postgraduate opleiding aan het HISK.
    • “Kippenberger” door Patrick van Rossem.
    • “Triumph of painting” door Vincent Geyskens, docent Schilderkunst aan Kask.
     
     
    De centrale vraag die mij bezighield doorheen de lezingenreeks was: “Waarom schilder(en) ik/wij nog?”. Niet enkel door stil te staan bij de keus van mijn medium, ik ben dan ook schilderstudent, maar eerder als een afweging van de schilderkunst tegenover andere (nieuwe) media. De lezing van Vincent Geyskens speelde hier op in. Ik gebruik dan ook deze lezing als rode draad.
     
    Met de confrontatie met uiteenlopende disciplines, aangeboden in deze lezingenreeks, is het altijd raadzaam om even stil te staan bij het eigen gekozen artistiek medium, de schilderkunst. Bij afronding van je bacheloropleiding wordt je veel de vraag gesteld: “en schilder jij nog verder?” of “is het dit dat je voor de rest van je leven gaat doen?”. Het is dan ook het uitgekozen moment om hier bij stil te staan.
     
     
     
    2. Triump of Painting
     
    Triump of Painting (2005), zo begint de lezing van Vincent Geyskens,...

    Lees meer >> | 5706 keer bekeken

  • de roman

    31 december 2008

     

    De roman
     
    Inleiding
    Ieder mens ,neem ik aan , heeft eens zichzelf de vraag gesteld
    Wie ben ik en wat ben en waarom ben ik ?
    Dat deze vraagstelling veelal komt in de puberale fase van het leven is nu niet meer vreemd te noemen ,de wetenschap heeft immers recentelijk ontdekt dat er juist dan een her programmatie van de hersenen plaatsvindt
    Een stadium in je persoonlijke menselijke ontwikkeling waarbij er echter veelal nog geen theoretische filosofische of kennis achtergrond voorhanden is en je puur op gevoel een antwoord ,voor jezelf ,op deze ,op dat moment ,prangende vragen zou kunnen geven
    Als ik zeg geen theoretische achtergrond bedoel ik dat dan los van godsdienst indoctrine,immers het ZIJN wordt daarbij in een richting opgedrongen en een of de oplossingen worden niet objectief gepresenteerd
    Immers er zullen er weinig zijn die weten hoe de bijbel ontstaan is op 13 jarige leeftijd en de rol van de aartsvaders in dit geheel gekoppeld aan de noodzaak om vanuit het Romeinse denken het christendom een filosofische concept achtergrond of moraal te geven zodat het een bestaansrecht kreeg of behield (immers Credo Quir Absurdum ,ik geloof omdat het absurd is ,was niet meer genoeg )maar bovenal een geaccepteerd heid binnen de Romeinse samenleving Dat de gekozen weg hierbij terugvalt op het neo platonisme en de canon van verhalen zich hieraan diende te conformeren met een terugkoppeling op de natuur filosofie van Plato en Socrates blijft veelal in de godsdienstlessen onvermeld
     
    Ik heb toentertijd zelf ook geworsteld met deze vragen En langdurig
    Oké ik heb daar uiteindelijk een antwoord op gevonden 
    Een antwoord wat mij voldoende houvast bood voor mijn verder leven
    In mijn antwoord stond centraal
    Ik ben en daarmee ben ik uniek en dus onsterfelijk
    Ook niet alleen ik besta
    Nu kan ik dus de koppeling leggen ik ben dus ik besta
    In deze volgde ik dus al vrij jong meneer Descartes , “’je pense donc je suis “
    Daarnaast volgt voor mij de tweede zekerheid de wet van Newton
     “ aktie = reactie “op elk gebied.( Is ook een onthologiosche wet )
    Dat wil simpel zeggen dat wat ik nu doe ergens anders invloed heeft
    En wel op een zodanige wijze dat er een evenwicht is of ontstaat
    Dit is mijn visie over het ZIJN
    Dezelfde Descartes wist niet of wat hij ervaarde de waarheid was of dat hij een rol speelde in iemand anders zijn droom .Het satriaanse verschil tussen waarneming en beeld maar ook
    Ergens anders dat kan hier zijn maar ook daar
    Dit is een overeenstemming met mijn eigen gedachte weliswaar niet direct maar mijn ZIJN ,maar mijn zijn kan een gevolg zijn van een ander ZIJN Met als enig doel het of een evenwicht te herstellen
    Vanuit mijn uniek zijn volgt net als bij het godsbewijs van Canterburry ook mijn eigen onsterfelijkheid en vanuit deze voor mijn eigen geruststellende stelling van er is een ander zijn na dit zijn poneer ik dus de stelling dat de aarde niet de zaligmakende plek is en niet de enige plek is in dit universum waar zijn hoeft te zijn of is
    In de mechanica is de stelling aktie is reactie redelijk makkelijk te bewijzen het wordt natuurlijk wel veel complexer als er 2 krachten aan de gang zijn en laat staan als er miljardenkrachten spelen
    Bij actie is reactie kan heel simpel gesteld worden dat als er hier een geboorte plaatsvind er ergens anders iets afsterft .Als we binnen de zelfde dimmensie,of wereld , blijven tenminste
    Aangezien tussen geboorte en sterfte een enorm scala ligt zijn de nuances dus onbeperkt
    Daarnaast moet het begrip eutexie wat je bij glazuren heb ook betrekken in de overweging
    3 losse elementen met een hoog smeltpunt afzonderlijk kunnen een gemeenschappelijk veel lager smeltpunt krijgen
    En zoals dus met alles moet je dit ook in tegengestelde richting zien
    De complexheid wordt dus steeds maar groter
    Je kan dan ook zeggen waar ligt de begrenzing
    In mijn denkwereld ligt de begrenzing bij het gegeven dat er leven is of eigenlijk verder dat er materie is En gelijktijdig dus moet er anti materie bestaan in mijn denkpatroon ,het evenwicht
    De vraag hoe en waarom ligt niet binnen mijn huidige verstandelijke vermogens en wil of kan ik dan ook niet beantwoorden binnen het denkkader van deze tekst
    Ik vind hier een taak van de wetenschap in liggen
    De filosofie als moederwetenschap moet deze vraag ter beantwoording aan de wetenschap laten en tot dan braaf wachten
    Dit is dan ook tevens mijn zwaarste aanklacht richting de filosofie
    Heel veel theorieën zijn ontwikkeld met ongelofelijk veel aannames zonder dat deze bevestigd zijn door de wetenschap en dienen slechts een doel een waarschijnlijke oplossing te bieden aan een probleemstelling zonder echter een zinvoller menselijk leven mogelijk te maken Filosofie wordt daarmee grijs en schimmig en leeft bij gratie van de fouten
    Om dat duidelijk te maken eerst de definitie van de filosofie volgens wikipedia
    Voor sommigen is de definitie van filosofie eenduidig, terwijl de definitie voor anderen zelf een filosofisch probleem vormt. Om het begrip toch te introduceren kunnen we zeggen dat het de studie is van de betekenis en geldigheid van ons denken en ons geloof omtrent de meest algemene en universele aspecten van het bestaan (heelal, entiteiten of subjecten, objecten of dingen, en hun relatievormen). Deze studie wordt niet uitgevoerd met behulp van experimenten of zorgvuldige waarneming. Dit is de reden waarom filosofie geen empirische wetenschap is, maar een normatieve wetenschap. In plaats van empirische experimenten baseert men zich op redeneringen en gedachte-experimenten, door zorgvuldig de filosofische problemen te formuleren en door te zoeken naar oplossingen en argumenten die deze oplossingen ondersteunen. Er kan dus nooit sprake zijn van een empirisch bewijs voor een bepaalde filosofische visie of theorie. Het is zelfs zinloos te vragen naar dergelijke bewijzen van bijvoorbeeld Plato zijn ideeënleer. Dit maakt dat sommige empirische wetenschappers filosofie helemaal niet als een wetenschap beschouwen.
    Filosofie is ook de studie van de opvattingen, visies en theorieën van andere filosofen. Een filosoof zal de dingen van andere filosofische tradities bekritiseren, sommige dingen zal hij overnemen en/of corrigeren. Andere zal hij afwijzen. Het aangaan van de discussie met andere filosofen wordt ook wel dialectiek genoemd. Er zijn binnen de filosofie geen onderwerpen of aspecten te bedenken waarover algehele consensus bestaat. Men zou deze kritische houding zelfs als een wezenlijk kenmerk van de filosofie kunnen beschouwen: een niet principieel betwistbaar standpunt kan in feite niet als filosofisch worden opgevat, maar enkel als dogmatisch.
    .
    Veel beter is de definitie die van Wim Timmermans uit de cursus van het eerste jaar schilderkunst aan de hogeschool Gent .Filosofie is een bezigheid die uit een breukmoment met helder nadenken zonder begrenzing en beperking maar uitgaande van de door de wetenschap aangedragen feiten een wereldbeeld formuleert met het vaststellen van de normen en waarden of een zinvoller menselijk leven
     
    Binnen mijn beperkt filosofisch denkraam is dit ,het ontstaan van alles, onoplosbaar en dus geeft ik deze taak door aan de wetenschap
    Ik ga daar geen oplossing voor aandragen Als blijkt dat ik het fout heb dan is dat jammer maar ik heb er mijn bestaan mee gered
    In deze sluit ik me dus aan bij HEGEL
    De aanleiding tot dit stuk lag echter in de behandeling van de Duitse filosoof Heidigger en zijn visie over Het Sein
    Hij en ik denken er dus anders over en zijn denken doet mijn kaartenhuis over de zin van dit bestaan wankelen
     
    H stelt dat wou dat wij anders denken omdat ons denken en daarom de taal door de tijd vergeten was om ons zijn na te denken
    Het onderzoeksthema was het zijn en het zijn van de zijnden
     
    Zijn was altijd problematisch voor de mens ,rede en verstand kunnen dat problematische gevoel onderdrukken
    Immers rede en techniek stellen ons in staat de werkelijkheid te controleren
    Maar wij lijden aan een zijnsvergetelheid
    Voor Socrates ,natuurfilosofen was zijn van belang,maar laten we de noodzaak ook niet vergeten omdat alle mensen een ander zijn hadden en dat toch wel erg onoverzichtelijk was bij bv het handeldrijven (ik ga wel erg kort door de bocht maar een kern van waarheid is er wel hierna wordt de kennis belangrijker en overstemt de zijn gedachte met als gevolg dat onze taal een kennis taal is en geen zijns taal meer is
     
    In mijn visie is het echter absoluut onbelangrijk om over het zijn na te denken
    Ik volg hier in reeds aangehaald Descartes
    Mijn zijn is dus een gegeven Het zijnde is veel problematischer dan het zijn
    Immers hoe reageer of acteer ik als zijnde binnen het zijn
    Hoe realiseer ik wat Wim Timmermans in zijn definitie zegt Een zinvoller leven 
    Ook de stelling van H Het zijn denken kan alleen door de mens .Enkel de mens kan het zijn denken Wordt door mij ten zeerste in twijfel getrokken
    Zijn denken kan dus alleen in het oog van de sterfelijkheid
    Maar er zijn insecten en planten die leven met het besef dat voortplanting door een korte levenscyclus direct moet
    Ook zijn er nog veel vragen omtrent intelligentie bij bv dolfijnen en anderen en is taal niet de enige vorm van intelligentie ook het gebruik van gereedschappen kom je tegen of niet omdat het niet nodig is En ten slotte moet ook de schaal meetellen immers wij hebben de hele wereld nodig en zelfs meer dan dat terwijl een klein beestje misschien wel aan het oppervlak van een krant voldoende heeft
    Met het menselijk zijn denken stelt H de mens op een voetstuk hoog boven andere zijnsvormen
     
    In mijn denkpatroon actie is min reactie is deze afbakening er dus in het geheel niet en behoeft er dus geen andere taal gevonden te worden om het zijn van mij te verduidelijken
    Ik ben omdat er iets anders niet is
     
     
     
     
     
    Als je de werken van Heidigger bestudeert dan is zijn Zijn slechts gericht op de tijd hier op aarde en dat zelfde geld voor het Dasein waar uitvoerig over gesproken wordt
    Daar is ook de uitspraak van het enige wat de mens kan redden is een god uit ontsproten
    Mijn zijn is veel algemener omdat ik de koppeling leg tussen
    Mijn geboorte waar ik niet zelf voor kies en mijn dood waar ik dus ook niet zelf voor kies
    Maar mijn zijn staat in functie van een groter geheel Dit dus volgens de beide wetten van mijn bestaan
    Je kan je dan afvragen of ik dit moet staven met bewijsvoering
    In mijn optiek dus niet Immers deze stellingen zijn bewezen en het enige wat ik doe is de context aanpassen aan mijn eigen Zijn
    Bovendien wie geeft mij aan hoeveel ik weet van alles
    In hoeverre ik alles kan doorgronden
    Je kan zelfs zeggen moet ik het doorgronden
    Kijk je naar de filosoof Hegel
    Zijn grootste fout was dat hij dacht dat alles al bekend was en dat de rede het kon afmaken
    Nu zeg 75 jaar later weten we dat we toen nog niets wisten
    Wat we wel weten is dat de eenvoudige wiskundige formule Y=X2 een parabool oplevert en dar de stijging van de kromme steeds sneller gaat en dat oneindig een rekbaar begrip is
    Ook weten we dat er een interval bestaat tussen actie en reactie en dat zou kunnen betekenen dat we beiden in het stijgende traject kunnen komen
    Dit is echter onwaarschijnlijk omdat er dan weer geen evenwicht ontstaat en er dus iets bij moet komen hier uit volgt een conclusie dus het interval is gekoppeld aan de oneindigheid en daarmee in de tijd
    Mijn tijdsbeeld is dus niet alleen het tijdsbeeld wat de actie neutraliseert tot evenwicht
    En als we het nu beetpakken dan weten we in mijn overtuiging nog steeds niets
    De noodzaak om dit dan te verklaren ontbreekt geheel
    Je kan je dan ook afvragen wat het nut is deze stelling te poneren brengt dit mij een waardevoller leven of bevredigd het mijn nieuwsgierigheid om maar niet te praten over de onzekerheid
     
    Een vraag die ik mezelf vaak stel bij het lezen van de filosofische werken
    Wat is het nut van Kant ;s kritieken
    Oké er komt een duidelijkheid in ons denken over weten of weten over denken
    Dit zelfde wordt door Hussern weer teniet gedaan
    Of Satre geeft er weer een andere slinger aan
    Maar datzelfde ontdekken we bij Piaget en wat te denken bij Freud 
    Maar daar waar Kant praat over das ding an sich en de verbeelding om ons unieke eigen ik aan te geven
    En de discussie bij Satre en Merlau Ponty over de verbeelding
    En Freud over zijn strijd tussen da en es blijft het allemaal geneuzel van de eerste categorie
    In de eerste klas bij het vak psychologie werd er nog maar eens fijntjes op gewezen dat wij nog geen idee hebben over hoe beelden tot ons komen via een theorie van de gespecialiseerde cellen of via de bibliotheek niemand heeft in een menselijk brein een boom gevonden
    En heden ten dagen wordt de holografie gedachte naar voren gebracht
    Vergelijk het zien en de herinnering en de verbeelding met een computer alle programmatuur ,de besturingsprogramma’s vragen geheugenleer maar de opslag van de kennis en beelden en alle andere mogelijke verwerking van informatie vraagt slechts een herschikking van nullen en enen en zijn dus gewicht en tijdloos het gewicht wijzigt zich niet immers de opgeslagen kennis is slechts de hercodering van cellen DE oude gedachte van de ziel en de geest en het opstijgen ervan en de gewichtstheorie kunnen dus nu in de vuilbak
     
    Ook de stellingen van aartsvader Augustinus en het ontwerp en vorm geven van de bijbel is er in wezen alleen maar op gericht een zin te geven aan het bestaan hier en nu
    Vele filosofen zijn hier mee bezig geweest bijna allemaal
    Mijn filosofie is dat het leven hier maar een fragment is van het totaal en een constant schuiven is van plekken en plaatsen
     
    Begrippen goed en kwaad spelen daar een belangrijke rol in maar of dat geheel en al door mijn directe invloed geld of veroorzaakt wordt stel ik zeer ter discussie
    Reeds eerder aangehaald het Zijn is niet van belang maar het zijnde is de kern van de problematiek
    Vanuit de actie reactie kan het zo zijn dat door het goede er een slechte ik boven drijft
     
    Van Plato kan je op deze zins wijze de grot theorie kompleet overnemen alleen is dat dan reflectief op het verleden en niet op de toekomst
    Het opstijgen in de wereld en het terugvallen is in mijn optiek redelijk logisch
     
    Spinoza de natuur is alles en eigenlijk ook Aristoteles zijn visie op de tragedie is erg op een verklaring van het zijn ,nu en op dit moment gericht
    Echter de noodzakelijke kennis om hier echt iets zinnig over te zeggen ontbreekt volgens mij
     
     
    Mijn stelling van evenwicht blijft ten alle tijden recht overeind
    Mijn eerste schok onderging ik toen ik besefte dat er iets gemaakt kon worden waar geen evenwicht in zat maar dat het evenwicht ontstond door het aanbrengen van een belasting
    Ik denk hierbij aan een brug met voorspanning
    Dit kan dan dus ook omgekeerd en dat shockeert 
    Als we moeten denken aan een evenwicht dan zijn natuurlijk de hedendaagse problemen een mooi voorbeeld de opwarming de ozonlaag de dagelijkse afsterving van dierlijke rassen en noem maar op
    Mijn gedachte is dan daar waar er eentje hier uitsterft er ergens anders een ontstaat
    En dat ergens anders kan ook hier zijn
    Een reïncarnatie van het zijn
    Maar uit as ontstaan en tot as wederkeren past ook in deze Aktie is min reactie In het groter zien past dus eigenlijk niet een god zijn
    Wel een toestsing
    Wie of wat oordeelt
    Zit er een regelmaat in of berust alles op toeval of is het opnieuw een gevolg van A=R
    Vanzelfsprekend komt dan de vraag naar boven er is eens een begin geweest
    Hoe moet je dat dan verklaren of verdedigen
    Op de zelfde wijze als het godsbewijs van canterburry ?Er is materie dus ook anti materie nee dat hoeft niet
    Immers de relatievetijdstheorie van meneer einstein bewijst dat er naast materie ook antimaterie is en hierdoor het evenwicht weer hersteld is
    Ook in de sterrenkunde is het bestaan van de zwarte gaten aangetoond inclusief het opslurpend vermogen van dit fenomeen
    Het komt er eigenlijk op neer dat daar waar de filosofie de opdracht heeft om na te denken
    Wij daar eigenlijk niet meer toe in staat zijn omdat de wetenschap met zij enorme specialisteische kennis ons verward
    En de filosoof een veelbreder denkraam heeft maar al de kennis niet meer kan bevatten
     
    Waar ik nu wel nog aandacht aan wil besteden is get volgende
    Het pad naar de verlichting auteur NPG rutten Universiteit van maastricht
     
    Heidigger preekt dat hij niet gevraagd heeft om geboren te worden
    Freud predikt zijn genotsprincipe
    Al het menselijke gedrag zou daaruit voortkomen
    Echter greenberg ,salomon en pyszzynski gaan uit van doodsangst als meest fundamentele
    motief voor ons zijn Zij baseren zich op de theorieën van ernbest Becker en Otto Rank
    de mens is zich bewust van zijn sterfelijkheid en alleen daarin onderscheidt hij zich van andere levensvormen
     
    terug naar de oorsprong van dit werk heidigger en zijn Zijn 
    ontstaan uit de zelfde vraag als een ieder stelt de zin van het bestaan
    het erzijn H noemt dit het Dasein 
    H wil dat in structuren brengen ik dus niet
    Mijn zijnde heeft alleen tot doel een gelukkiger zijn te bewerkstelligen
    In deze mijn 384 gedachte
    Als ik in mijn leven wat bepaald wordt door omstandigheden van buiten af via huidige gangbare normen en waarden beleef ontstaat er in een getoetst volgend leven een gelukkiger leven
    H draait dit om in zijn om een gelukkig zijnde te zijn
    Hij ziet het zijn terug in de stemming en de angst als een reflectie van de werkelijkheid
    Hij gaat uit van een basisstemming iets waar ik me wel in kan vindenmaar de basistemming ergens anders kan anders blijer zijn
    Het artikel waarbij heidigger praat over de zorg dat past wel geheel en al in mijn denkbeeld
    Ook de Cura-fabel zou indien gewenst kunnenpassen echter de noodzaak is er niet zo Aktie +reactue is evenwicht en Homo voegt iets toe
    H stelling van de mens is een open object ondersteun ik maar niet de beklemming die er bij hoort omdat ik dus verder ga dan hier en nu 
     
    Een interessant onderdeel van zijn theorie over de verschijnende als de dingen en het geen verschijnt ,de zijnden en daarnaast het verschijnen zelf (het zijn )Hij zegt het zijn dus geen zijnde maar e aanwezigheid van de zijnden
    Ik denk dat het de grens is tussen deze en de andere wereld het moment dat er een daad gesteld wordt om het evenwicht te herstellen
     
    Om op deze wijze verder te gaan betekend echter een ander soort boek dan de bedoelde roman die ik wou maken
    Een roman gebasserd op het evenwicht
    En niet vanuit mij geschreven maar vanuit mijn zeg maar denkbeeldig spiegelbeeld
    Ik besef dan dat ik alles moet omdraaien
    Maar zou het veel uitmakenof ik nu bij de kust woon en in mijn boek op een berg of dat de zeeman dan een woestijnbewoner is
    Ik weet dat het heel erg gesimplificeerd wordt maar mijngedachte mag duidelijk zijn
    Er zouden dus veel meer werelden kunnen zijn op deze wereld
    Al deze werelden zouden elkaar beïnvloeden
    Het wordt nu wel erg sience fiction achtig maar dat geeft dus niets voor mij
    Ik hou me er namelijk dus niet mee bezig waar ik wel mee bezig ben is hoe ik gelukkig of zinvol kan functioneren in mijn huidige zijn
     
    Tot op dit moment is de enige filosoof die zich hiermee bezig gehouden heeft ,en ik ken vanuit de literatuur ,dus marx geweest
    Ook het christendom is hier mee bezig geweest maar zoals altijd macht maakt hongerig en macht lijd tot de ondergang
    Een systematiek uitdenken wat ons in staat stelt het doel te bereiken
     
    Bij het leren van een cursus of het verdiepen in materie van anderen filosofen ,vergeef me dat ik dit een filosofisch essay noem maar ik begeef me wel op het pad van de dialectiek
    Ontkom ik er niet aan soms een richtlijn te hanteren of een begripsaanduiding verder uit te werken en dan is wikkipedia voor mij een middel en zo komt er dus ook een moment waarop ik de zoekopdracht REDUCTIONISME aantikte
    Ik moet dus zeggen dat ik me daar in kan vinden
    Onbewust onbevooroordeeld zeg ik er dus ja tegen
     
    Zelfs tegen de scholastiek kan ik dat zeggen en de reden is eigenlijk dat ik mij veel meer wens te richten op hoe ik
     
     
     

    Lees meer >> | 914 keer bekeken